Végéhez értek a RÉszreVétel II. képzései is, amelyek a RÉV közösségek kapacitásfejlesztése kapcsán a legfontosabbak voltak. Hat nap folyamatos csoportmunka és a fenntartható közösségek tervezése során megszerzett tapasztalatokat a fiatalok közösségei alkalmazni tudnak majd helyi szinten. Egan kerekét Zalabéren és Budapest IX. kerületének Belső- Ferencváros városrészében próbálták ki a képzéseken résztvevők. 

A képzések során központi figyelmet kapott a közösség bevonása, – mint fontos szempont – a jövőtervező műhelyek során felvázolni kívánt helyzetkép kialakítása érdekében. A tervezéssel kapcsolatban olyan gyakorlati szempontokból közelítettük meg a témát, hogy általa a multiplikátorok kézzel fogható eredményeket kapjanak. Így az aktív hallgatás, a helyi részvétel fokozása és különböző részvételi létra modellek, fiktív települések tervezése, saját településtérkép rajzolása is fontos része volt mindkét képzésnek.

Fiktív települések?

Fiktív települések?

A fenntartható közösségek tervezéséhez Egan kereke módszerét használtuk, amely egy szempontrendszert biztosít az adott település részletes feltérképezéséhez és megismeréséhez. A terepmunka ebben az esetben hónapokat is igénybe vehet, mire egy erősen szubjektív, de a közösség bevonásával létrejövő települési helyzetképet vázol fel, egyben beazonosítva azokat a területeket, amelyeken a közösség véleménye szerint szükség van javulásra. Ezek a szükségletek, a helyi adottságokat figyelembe véve javaslatként kerülnek megfogalmazásra, és a jövőtervező folyamat során a döntéshozókkal egyeztetik azokat a fiatalok közösségei. 

Mentori folyamat

Mentori folyamat

A szakmai tartalom mellett a multiplikátor fiatalok tanulási folyamatának támogatására is figyelmet fordítottunk. Kiemelten fontos cél, hogy a többségében kevés nem-formális tanulási tapasztalattal rendelkező fiatalok megfelelő lehetőséget kapjanak a fejlődésre, ezáltal is tudatosabbá téve az ő részvételüket úgy a programban, mint a fenntartható közösségek tervezése során. 

A második képzéseken már érintettük a döntéshozókkal történő kommunikációt, mint témát, amely a harmadik képzéseken kerül főleg előtérbe. Érintettek térképezésével és hivatalos levelekkel vezettük be a folyamatot, annak érdekében, hogy a különböző jellegű és az esetlegesen felmerülő nehézségekre időben tudjanak majd a fiatalok választ adni. 

IMG_6141